s



a




וירא


פרשה שמסתימת עם העקדה, שכאשר אברהם אבינו מסיים בהר המוריה, הקב"ה אומר לו : "כִּי בָרֵךְ אֲבָרֶכְךָ וְהַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וְכַחוֹל אֲשֶׁר עַל שְׂפַת הַיָּם וְיִרַשׁ זַרְעֲךָ אֵת שַׁעַר אֹיְבָיו"[בראשית, כ"ב, יז'] מה החשיבות של שתי הדימויים כוכבי השמים, וחול, שתי המטאפורות על כוכבים אנחנו לומדים מדוד המלך "מוֹנֶה מִסְפָּר לַכּוֹכָבִים לְכֻלָּם שֵׁמוֹת יִקְרָא".[תהילים קמ"ז,ד] כל כוכב אחד ואחד מיוחד יש לו את השייכות שלו ואת המהות שלו, ואז הקב"ה אומר לכל יהודי לכל ילד שבא ממך אברהם יהיה משהוא ממך אברהם. ביחד עם זה יש חול , כל גרגיר של חול הוא לא חשוב, אלא מה ביחד יש מגמה עליונה 'שפת הים' וככה אומרים לאברהם אבינו שיהיה לעם ישראל שתי סוגי חשיבות. חשיבות כיחידים וחשיבות כעם אבל החשיבות הזאת היא לא עכשיו היא לא בעתיד ופה שומעיפ משהוא שיחבר הרעיון שהילדים של אברהם, ההמשך שלו הדאגה שלו להמשך. אנחנו שומעים גם בפרשת לך לך כאשר אברהם אבינו שואל את הקב"ה מה יהיה איתי אין לי ילד. ואז הקב"ה אומר מוציא אותו ואומר: "יּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה וַיֹּאמֶר הַבֶּט נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים אִם תּוּכַל לִסְפֹּר אֹתָם וַיֹּאמֶר לוֹ כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ."[ בראשית ט"ו, ה] בפרשת לך לך ה' רק מזכיר כוכבים, למה לא חול? וחז"ל שמים לב לפסוק שיש שם מילה לא כל כך שכיחה המילה -כה. וחז"ל אומרים שהמילה הזאת מופיעה במקום אחר, בהר סיני, "וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים וַיִּקְרָא אֵלָיו יְהוָה מִן הָהָר לֵאמֹר כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל"[ שמות י"ט ג']. הקב"ה אומר שהמגמה העליונה שלך יהיה כאשר הילדים שלך יהיו בהר סיני, אבל אם זה נכון הקב"ה היה צריך לברך את אברהם בפרשת לך לך כחול על שפת הים כי זה המהות זה המטפורה של היחיד שמקבל את החשיבות שלו כחלק של דבר גדול. אבל, אולי זה הלימוד, לבן אדם רגיל יש חשיבות יש לו את השליחות שלו ככוכבים יש לו את השליחות שלו, אבל לבן אדם הוא אחר גם החלק האינדיבידואלי שלו גם האני הוא קשור לכלל ישראל הוא לא מנותק, זה רק לקבל חשיבות של יחיד כמגמה עליונה בהר סיני.
הדבר קשור לנישואין, שני אנשים טובים ומיוחדים מתחתנים, כל אחד מביא את האישיות שלו, את הכישרונות שלו את האינדיבידואל שלו את המיוחד שלו הדבר הזה לא מפסיק בנישואים. אבל כאשר מתחתנים יש מגמת על, לבנות את החיבור, הברית נישואין, להביא ילדים לעולם, להצטרף לעם ישראל, וככול שהוא חשוב כאינדיבידואל וככול שהיא חשובה כאינדיבידואל והחשיבות הזאת באה לידי ביטוי בברית הנישואים. להמשיך להיות חשוב, מתוך ההקשר לעם ישראל לאחר הנישואין לאחר החיבור אחד לשני האינדיבידואל ממשיך אבל מקבל חשיבות מתוך ברית הנישואין. שבת שלום!.



כתובת המכון: רחוב בן יהודה 2, קומה ב, משרד 214, ירושלים. || טלפון: 02-6258325
עיצוב: סטודיו תהילה   |    תכנות: אסף טבצ'ניק   |    כניסה למערכת וידאו