s



a



לסגור את החלון
דרך נוספת לנצל את המחשבות כדי לשבש את ה'תדרים' הנפשיים שאינם רצויים לנו, היא פשוט לחשוב על דברים אחרים. פעם תיאר בפני מישהו התנהגות של קרוב משפחתו, שרגיל להעביר כלפיו ביקורת 'בלי חשבון', הוא היה מעליב בלי לחשוב איך הדברים מתקבלים אצל השומע. אותו קרוב משפחה היה מהדור המבוגר יותר, ואי אפשר היה 'לברוח' ממנו. לא קל להתמודד במצב כזה.
הצעתי לאותו אדם, שכאשר קרוב משפחתו מדבר אליו - הוא ישיר לעצמו שירי מולדת... הרעיון הזה עזר. אם אני חושב על העלבונות שאני שומע זה לא יעשה לי טוב, אבל אם אני מתרכז במשהו אחר, אני שומע את העלבונות מרחוק ובמקביל אני מעסיק את המוח בנושא שמעניין אותי, עוצמת הדברים שאני שומע מצטמצמת בצורה משמעותית.
כאן יש ליתן את הדעת לדבר אחד: הדרך לסלק מחשבה מסוימת מהראש היא רק דרך מחשבה אחרת, לא דרך 'התמודדות חזיתית' עם המחשבה שאינה רצויה. ניתן להמחיש זאת בתרגיל פשוט: נתאר לעצמנו אדם שיעצום עיניים, ויאמר לעצמו 'אני לא מדמיין פיל ורוד, אני לא חושב על פיל ורוד. אני לוקח את הפיל הורוד, ומוציא אותו מהמוח'. אותו אדם דחף את הפיל דרך החלון, אבל הוא נכנס דרך הדלת... המילה 'לא' אינה קיימת במוח לבד. אדם תמיד קשור לתוכן חיובי ולכן אין טעם שאדם יאמר לעצמו 'אני לא אחשוב על זה', אלא הדרך היא פשוט לחשוב על משהו אחר, למשל על סוס לבן דוהר על חוף הים. יש לזכור כי השכל של האדם תמיד עובד; אפילו כשאדם ישן, הוא חולם חלומות שהם פרי פעולה של המוח. אם נפעיל את המחשבה בכיוון מסוים, ממילא כיוונים אחרים יבואו פחות לידי ביטוי.
למעשה, עסקנו בפרק זה ובפרק הקודם בשתי דרכים בהתייחסותנו לחוויה שאנחנו חווים: להעניק משמעות חיובית לאותה חוויה, וכשאי אפשר לעשות זאת - 'לסגור את החלון'. כמובן שאין נוסחאות לאופן השימוש בדרכים אלו, הכלל הכי חשוב הוא לשאול את עצמנו מהי הדרך המתאימה לי ביותר באותה סיטואציה.
השכחה
השכחה היא אחת המתנות הגדולות ביותר שנתן לנו הקב"ה. כאשר אנחנו נמצאים בתוך אירוע בעל משמעות רגשית, עוצמת הרגשות היא גדולה מאוד. אם ניזכר לאחר זמן באותו אירוע ונחווה אותו מחדש, כאילו אנחנו נמצאים שוב בפנים, שוב נרגיש את אותן רגשות חזקים. אולם, בדרך כלל, ככל שאנחנו מתרחקים מהאירוע אנחנו שוכחים את עוצמתו, אנחנו מרגישים רחוקים יותר מאותה חוויה והיא נעשית מטושטשת יותר - הדמויות אינן בהירות והקולות באותו אירוע אינם נשמעים היטב, וכך גם עוצמת הרגשות המתלווה לאותה חוויה הולכת ופוחתת.
ניתן להשתמש בעיקרון הזה בסיטואציות שונות; נניח שאדם נמצא בקשר טוב עם חבר, עם אשתו, עם ההורים שלו, ופעם קרה ביניהם משהו שמפריע לאיכות הקשר. אותו אדם רוצה שהקשר יחזור למסלול, אבל האירוע שקרה יוצר בתוכו רגשות שליליים, שהוא לא חפץ בהם. לשם כך, אפשר לווסת את עוצמתו של האירוע, לקחת אותו ולהעביר אותו רחוק, ואז גם עוצמת הרגשות השליליים תדעך. בשלב הבא, אפשר לחשוב על מחשבה שמקרבת, ומיד היא תעורר רגשות חיוביים יותר.



כתובת המכון: רחוב בן יהודה 2, קומה ב, משרד 214, ירושלים. || טלפון: 02-6258325
עיצוב: סטודיו תהילה   |    תכנות: אסף טבצ'ניק   |    כניסה למערכת וידאו